Selasa, 25 Disember 2012


Pemurahnya Allah 

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Jam sudah menunjukkan jam 1.36 AM tapi mata belum mau tutup, so daripada terbuang masa, baik update blog. :) Hari tu post gantung kan? Haritu cerita tentang "mensyukuri dan menghargai nikmat Allah", kalini pulak tentang " pemurahnya Allah", apa kaitan??

Kawan-kawan sekalian, dalam surah Israa ayat 11 Allah s.w.t berfirman bermaksud " Dan manusia berdoa untuk kejahatan sebagaimana dia berdoa untuk kebaikan, Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa ". Apa maksud ayat ni sebenarnya?Manusia doa buruk?

Dihujung ayat tu Allah memberitahu sifat kita manusia ni selalunya tergesa-gesa ( suka terburu-buru). Bila sesuatu musibah menimpa kita, mula lah kita mengeluh itu dan ini. ada yg mempertikai takdir. Bila emosi xok, mulut mengeluarkan perkataan yang tidak seharusnya di ucapkan, Sedangkan kata-kata itu satu doa. Itu lah yg di maksudkan ayat tu bahawa manusia ni dengan sifat terburu-buru mereka, suka meminta perkara yang buruk. Lalu, keadaan manusia ini di jelaskan lagi di dalam surah Yunus ayat 11 yang bermaksud " Dan sekiranya Allah menyegerakan suatu kejahatan bagi manusia sebagaimana mereka meminta di segerakan kebaikan, maka akan celakalah mereka, tetapi kami ( Allah ) biarkan orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan kami ( Allah ) itu sesat dalam keadaan bingung.

Nampak tak sahabat-sahabat sekalian betapa pemurahnya Allah? Sayangnya Allah dengan kita. Walaupun kita selalu tidak bersyukur dan menghargai dengan apa yang kita miliki dan selalu merungut dengan musibah, tapi Allah tidak menurukan keburukan kepada kita.

Manusia memang selalu bersifat dengan sifat terburu-buru dalam semua perkara. Kita lupa apa yang berlaku terhadap diri kita adalah pengaturan daripada Allah s.w.t. Bila kita ditimpa musibah, adakah kita bersendirian? Masakan Allah s.w.t tidak tahu kita di timpa kesusahan?? Mesti DIA yang mengaturkan. Lalu, untuk apa kita ditimpakan musibah?? Mari kita bersama-sama berusaha sentiasa berfikiran positif dengan apa pun yang menimpa diri kita. Kerana di sebalik semua itu, pasti ada terselit hikmah yang tidak terjangkau oleh akal kita.

Semoga kita semua sentiasa terpandu kejalanNya. Mudahan terjawab post sebelum ni yang agak tergantung :) hehe. Sebelum terlupa, jangan lupa doakan saya exam k~! ^_^ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan